برای دریافت نوبت با شماره 88326413(021) تماس بگیرید.

مقایسه شوک درمانی و تحریک مغناطیسی مغز

تفاوت تحریک مغناطیسی مغز (rTMS) و شوک الکتریکی (ECT)

تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS) یک روش غیر تهاجمی برای سلامت روان است که گاهی اوقات با درمان تشنج الکتریکی (ECT) مقایسه می‌شود، اما این دو روش از جهات مختلف با هم تفاوت دارند. در هر دو روش از تحریک الکتریکی برای تنظیم فعالیت عصبی در مغز استفاده می‌کنند، اما مزایای متفاوتی دارند و باید تحت شرایط مختلف در نظر گرفته شوند. در ادامه این مقاله به بررسی تفاوت rTMS و ECT خواهیم پرداخت و مزایای درمانی و شرایط استفاده آز آن‌ها را بیان می‌کنیم.

تفاوت rTMS و ECT
تفاوت rTMS و ECT

rTMS چیست؟

تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال یا TMS که به صورت عامیانه به آن تحریک مغناطیسی مغز گفته می‌شود، برای اولین بار در سال ۱۹۸۵ توسعه یافت. تحریک مغناطیسی جمجمه ای مکرر (rTMS) به اعمال پالس‌های مکرر TMS در ناحیه خاصی از مغز اشاره دارد. آر تی ام اس یک روش درمانی غیرتهاجمی است که از میدان‌های مغناطیسی برای تنظیم فعالیت عصبی ساختارهای مغز از طریق یک سری پالس‌های مکرر استفاده می‌کند.

ار این روش می‌توان به طور موثری برای درمان انواع بیماری‌های اعصاب و روان استفاده کرد. ثابت شده است که از دستگاه rTMS می‌توان برای درمان اختلال افسردگی اساسی، اختلال وسواس فکری (OCD)، اختلال اضطراب، اختلالات خواب و سردرد و میگرن استفاده کرد.

مزایای درمان با آر تی ام اس
مزایای درمان با آر تی ام اس

ECT چیست؟

برخلاف TMS، الکتروشوک درمانی یا ECT یک روش درمانی پزشکی است که مجموعه مختصری از تشنج‌ها را فعال می‌کند تا مغز را تحریک کرده و بر سرعت عملکرد عصبی آن تاثیر بگذارد. از این روش در ابتدا برای درمان اسکیزوفرنی استفاده شد، در طول دهه ۱۹۶۰-۱۹۸۰ مشخص شد که ECT برای درمان اختلالات خلقی و به ویژه افسردگی موثر است. به همین دلیل در حال حاضر بیشتر برای درمان این اختلال استفاده می‌شود.

مزایا و معایب آر تی ام اس

ثابت شده است که rTMS به طور موثر علائم بیماری‌های روانی را کاهش می‌دهد و به دلیل ایمنی و اثربخشی آن توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به رسمیت شناخته شده است.

به عنوان یک درمان غیر تهاجمی، rTMS همچنین می‌تواندبه صورت ترکیبی با درمان دارویی مورد استفاده قرار گیرد که نشان داده شده است که اثربخشی کلی درمان‌ها از این طریق افزایش خواهد یافت.

همچنین ثابت شده است که rTMS یک درمان ایمن برای بیماران است، زیرا معمولا عوارض جانبی قابل توجه، طولانی مدت یا سیستماتیک ایجاد نمی‌کند. به عنوان یک نمونه، در سال ۲۰۰۷ یک مطاله بر روی بیمارانی انجام شد که در دستگاه rTMS برای درمان اختلالات اعصاب و روان استفاده کرده بودند. نتایج این مطالعه در Clinical Neurophysiology منتشر شد و نشان داد که درمان با دستگاه rTMS هیچگونه عوارض جانبی جسمی یا عصبی نامطلوبی ایجاد نمی‌کند.

روند درمان rTMS در مقایسه با روش ECT ساده‌تر و بهتر است و می‌توان با اطمینان بیشتری از این روش استفاده کرد. در حالی که ECT از تشنج‌های القای الکتریکی استفاده می‌کند، در درمان rTMS از پالس‌های مغناطیسی با دامنه ای مشابه MRI استفاده می‌شود. آر تی ام اس نیازی به بیهوشی یا دوره نقاهت ندارد و پس از انجام آن می‌توان فعالیت‌های عادی روزمره خود را انجام داد.

با توجه به مزایای rTMS، این روش اغلب به عنوان یک گزینه درمانی تکمیلی و مناسب در نظر گرفته می‌شود.

مزایا و معایب ECT

اثربخشی ECT، به ویژه در درمان افسردگی، به خوبی ثابت شده است. در واقع این درمان یکی از موثرترین درمان‌ها برای این اختلال محسوب می‌شود. با این وجود، روش ECT دارای معایب مختلفی است. اولا، درمان نیاز به استفاده از بیهوشی دارد که روند بهبودی را طولانی‌تر و پیچیده‌تر می‌کند. ثانیا، ECT می‌تواند عوارض جانبی قابل‌توجه‌ای، از جمله از دست دادن حافظه کوتاه مدت، ایجاد کند.

سرانجام به دلیل معایب ذکر شده در بالا، ECT شهرت نسبتا منفی به دست آورده است، به طوری که اغلب افراد آن را به عنوان یک روش دردناک و آسیب‌زا درنظر می‌گیرند که بیماران را تا حدی ناتوان می‌کند.

درمان افسردگی شدید با شوک درمانی
درمان افسردگی شدید با شوک درمانی

rTMS برای درمان چه بیماری‌هایی مفید است؟

تحقیقات مختلف نشان داده شده است که rTMS توانایی خوبی در کاهش علائم یا درمان بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات اعصاب و روان دارد. این روش مخصوصا بر روی افرادی که به تازگی با علائم یک بیماری روانی دست و پنجه نرم می‌کنند، موثرتر است. همچنین این روش نتایج خوبی در کاهش علائم بیماران مقاوم به درمان نشان داده است.

از روش آر تی ام اس می‌تواند برای بیمارانی که در حال حاضر تحت درمان دیگری مانند روان‌درمانی یا دارو درمانی هستند، گزینه مفیدی باشد. rTMS همچنین یک انتخاب مطمئن و موثر برای کسانی است که عوارض جانبی سایر درمان‌ها مانند دارو درمانی و یا ECT را نمی‌توانند تحمل کنند.

سن نیز یک معیار مهم برای بسیاری از بیماران است. لازم به ذکر است که کلیه کودکان و بزرگسالان می‌توانند تحت درمان آر تی ام اس قرار بگیرند و از این نظر هیچ محدودیتی وجود ندارد.

آر تی ام اس برای چه کسانی منع مصرف دارد؟

افراد زیر نباید از روش rTMS برای درمان بیماری یا اختلال خود استفاده کنند:

  • افرادی که یک قطعه فلز در جمجمه خود دارد.
  • افرادی که یک قطعه فنر در قلب خود دارند.
  • افرادی که سابقه تشنج داشته‌اند.
  • زنان باردار یا شیرده

روش درمانی ECT برای چه کسانی مناسب است؟

به دلیل سطح قابل توجه اثربخشی  روش ECT در درمان علائم افسردگی، این روش اغلب در موارد افسردگی شدید توصیه می‌شود. ECT همچنین در مواردی که فرد به یک اختلال مقاوم به درمان مبتلا است، توصیه می‌شود.اختلالات مقاوم به درمان به شرایطی گفته می‌شود که سایر درمان‌های خط اول مانند داروهای مهارکننده یا روان‌درمانی در کاهش علائم آن بی‌اثر هستند.

سخن پایانی

مرکز مغز و اعصاب نورالی به عنوان بهترین مرکز آر تی ام اس در تهران، مجهز به پیشرفته‌ترین تجهیزات درمانی و تشخیصی مغز، اعصاب و روان آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان می‌باشد.

در مرکز مغز و اعصب نورالی تحت نظر فوق تخصصان نورولوژی و نوروساینس، اختلالات افسردگی، اضطراب، وسواس فکری و عملی، بی‌خوابی، سردرد، اسکیزوفرنی، پانیک اتک، ADHD، اعتیاد، عدم تمرکز، آلزایمر، علائم سکته مغزی و پارکینسون، با استفاده از جدیدترین پروتکل‌های درمانی آر تی ام اس، قابل درمان و بهبودی هستند.

 

لیست مقالات مرتبط با rTMS

  1. درمان اختلال استرس پس از سانحه با rTMS
  2. درمان اضطراب با rTMS
  3. درمان وسواس با rTMS
  4. درمان افسردگی با rTMS
  5. درمان میگرن با rTMS
  6. درمان علائم سکته مغزی با rTMS
  7. درمان پارکینسون با rTMS
  8. درمان اختلالات عصبی حرکتی با rTMS
  9. توانمندسازی ذهن با دستگاه rTMS

نظر بدهید

(0 نظر)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *