برای دریافت نوبت با شماره 88326413(021) تماس بگیرید.

درمان میگرن rTMS

درمان میگرن با rTMS چگونه است؟

درمان میگرن با روش تحریک مغناطیسی مغز (آر تی ام اس) بصورت غیرتهاجمی، ایمن، بدون درد و بدون مصرف دارو انجام می‌شود. اگر داروها و روش‌های درمانی دیگری را برای درمان علائم میگرن بدون موفقیت امتحان کرده‌اید، کاندیدای خوبی برای rTMS هستید. در این مقاله به بررسی روند درمان میگرن با rTMS می‌پردازیم. همچنین، عوارض و مزایای استفاده از آر تی ام اس برای درمان میگرن را شرح می‌دهیم.

درمان میگرن با دستگاه rtms
درمان میگرن با دستگاه rtms

میگرن چیست؟

میگرن نوعی سردرد است که از ۴ تا ۷۲ ساعت طول می‌کشد و همراه با استفراغ و حالت تهوع در فرد بروز می‌کند. درد ناشی از میگرن با سردرد معمولی تفاوت دارد و اغلب در یک سمت سر و از پیشانی یا گیجگاه شروع می‌شود و به قسمت‌های دیگر سر منتقل می‌شود. سردردهای میگرنی در دسته سردردهای فلج‌کننده و مشکل‌ساز قرار دارند و سبب ناتوانی فرد می‌شوند. در برخی از افراد که مبتلا به میگرن هستند، بینایی نیز دچار اختلال می‌شود.

برای برخی افراد، یک علامت هشداردهنده به نام هاله قبل یا همراه با سردرد میگرنی رخ می‌دهد. هاله می‌تواند شامل اختلالات بینایی، مانند فلاش نور یا نقاط کور، یا سایر اختلالات، مانند گزگز در یک طرف صورت یا در بازو یا پا و مشکل در صحبت کردن باشد.

برای درمان میگرن در مراحل ابتدایی، از دارو استفاده می‌شود. این داروها را می‌توان در دو دسته داروهای پیشگیری‌کننده و داروهای تسکین‌دهنده میگرن تقسیم‌بندی کرد.

توجه به این نکته ضروری است که استفاده مدام از داروهای مسکن خوب نیست و سبب ایجاد نوعی اعتیاد در فرد می‌شود. درنتیجه، فرد نیاز دارد تا دائما دوز داروهای مصرفی را کاهش دهد، در غیر این صورت به دلیل عادت کردن بدن به دوز عادی دارو، مصرف دارو هیچ تاثیری بر روی فرد نخواهد داشت. به همین سبب پزشکان توصیه می‌کنند برای درمان میگرن از دارو در کنار سایر روش‌های درمانی استفاده شود.

یکی از این روش‌های نسبتا جدید در درمان میگرن، استفاده از تحریک مغناطیسی مغز است. در این روش درمانی نیازی به استفاده از دارو نیست و درمان به‌صورت سرپایی با کمترین عوارض جانبی انجام خواهد شد که در ادامه توضیح می‌دهیم. باید بدانید، درمان میگرن با تحریک مغناطیسی مغز، یک روش غیرتهاجمی است که در آن فرد هیچ دارویی برای درمان میگرن استفاده نخواهد کرد.

درمان میگرن
درمان میگرن

دستگاه rTMS چگونه می‌تواند میگرن را درمان کند؟

در روش TMS، پالس‌ها یا امواج الکترومغناطیسی سلول‌های عصبی مغز واقع در قسمت بیرونی مغز را تحریک می‌کنند. میدان‌های مغناطیسی، جریان الکتریکی کوچکی ایجاد می‌کنند که اعصاب خاصی را فعال می‌کنند و در نتیجه به درمان میگرن کمک می‌کنند.

افراد مبتلا به میگرن می‌توانند درمان TMS را در کلینیک‌ها، مطب‌های پزشکان یا در یک محیط سرپایی دریافت کنند. FDA (سازمان غذا و داروی امریکا) دستگاه TMS را برای درمان و پیشگیری از میگرن تایید کرده است.

روند درمان میگرن با آر تی ام اس چگونه است؟

فرآِیند درمان میگرن با دستگاه rTMS اغلب با یک نقشه مغزی (QEEG) شروع می‌شود، اسکنی که به دنبال این است که کدام مناطق در سطح بیرونی مغز بیشترین فعالیت الکتریکی (اعصاب) را دارند. این نقشه‌برداری برای اعمال درمان rTMS در جایی که بیشتر مورد نیاز است استفاده می‌شود.

پس از تکمیل ارزیابی‌های اولیه، می‌توانید جلسات درمان rTMS را شروع کنید. هر جلسه درمان می‌تواند حدود ۲۰ دقیقه طول بکشد و ممکن است به چندین جلسه نیاز داشته باشید.

در حین جلسات انجام آر تی ام اس سیم‌پیچ مغناطیسی روی پوست سر و در نزدیکی پیشانی فرد قرار داده می‌شود، یک آهنربای الکتریکی روی سیم‌پیچ قرار دارد که سبب تحریک نبض مغناطیسی در فرد می‌شود، این تحریک هیچ دردی برای بیمار به همراه ندارد.

پزشکان عقیده دارند rTMS قسمت‌هایی از مغز را که درنتیجه میگرن فعالیت آن‌ها دچار اختلال شده و کاهش پیدا کرده، دوباره فعال می‌کند. درمان میگرن با آر تی ام اس، تحریک تکراری مغز به‌وسیله امواج الکترومغناطیس است که طی جلسات معین در مطب پزشک انجام می‌شود. این درمان زمانی اثر و نتیجه کافی دارد که جلسات به‌صورت منظم انجام شوند.

در طول درمان میگرن با rTMS معمولا هیچ دردی احساس نمی‌کنید و به دلیل سر و صدای دستگاه در طول درمان از گوش‌گیر استفاده می‌شود. rTMS یک روش غیرتهاجمی است، بنابراین شما در طول درمان بیدار خواهید بود و می‌توانید با خیال راحت به خانه بروید. همچنین نیازی به بیهوشی یا بی‌حسی از هر نوع نخواهید داشت.

درمان میگرن با آر تی ام اس چه مزایایی دارد؟

درمان میگرن با آر تی ام اس نسبت به روش‌های دیگر درد و عارضه کمتری دارد و در دسته روش‌های غیرتهاجمی برای درمان میگرن دسته‌بندی می‌شود.

دستگاه آر تی ام اس نسبت به سایر روش‌ها در مدت‌زمان بسیار کمتری می‌تواند میگرن را درمان کند و عوارض ناشی از آن را در فرد کاهش دهد.

برخلاف سایر روش‌ها برای درمان میگرن، در درمان میگرن با این روش هیچ ماده‌ای به فرد تزریق نمی‌شود و وارد جریان خون نخواهد شد.

این درمان میگرن به‌صورت کاملاً سرپایی انجام می‌شود و نیاز به بی‌هوشی و بستری شدن ندارد، به همین دلیل اغلب افراد می‌توانند از آن برای درمان میگرن استفاده کنند.

داروهایی که برای درمان میگرن تجویز می‌شوند اغلب با عوارضی ازجمله افزایش وزن، کاهش میل جنسی، مشکلات معده، بی‌خوابی یا خواب‌آلودگی همراه هستند. علاوه بر این، داروهای مسکن، درمانی برای میگرن نیستند و باید دائماً مصرف شوند تا عوارض ناشی از بیماری کاهش پیدا کند به همین دلیل ممکن است فرد دچار مقاومت دارویی شود.

درمان میگرن با آر تی ام اس راه درمانی مناسبی برای افرادی است که نسبت به سایر روش‌های درمان میگرن مقاوم هستند و روش‌های درمانی دیگر نتوانسته‌اند درد و حملات میگرنی آن‌ها را درمان کنند یا کاهش دهند.

درمان میگرن با تحریک مغناطیسی مغز
درمان میگرن با تحریک مغناطیسی مغز

اقدامات احتیاطی قبل از درمان آر تی ام اس برای میگرن

همیشه قبل از شروع درمان یا درمان جدید برای درد میگرن با پزشک خود مشورت کنید. برخی از افراد مبتلا به میگرن نمی­توانند درمان rTMS را دریافت کنند زیرا برای همه مناسب نیست. در حالی که عوارض جانبی در طول و بعد از درمان rTMS معمولا جزئی است، اما ممکن است رخ دهند.

عوارض جانبی rTMS ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • انقباض عصب یا احساس ارتعاش در اطراف سر و ناحیه صورت
  • سردرد یا حساسیت بعد از درمان
  • سرگیجه
  • حدود یک سوم افراد کمی سردرد یا انقباض صورت را تجربه می­کنند.
  • جدی­ترین عارضه جانبی rTMS تشنج است. با این حال، این نادر است.

شما باید قبل از rTMS تمام جواهرات و فلزات روی بدن یا لباس خود را بردارید زیرا در درمان از پالس­‌های مغناطیسی استفاده می‌­شود. به همین دلیل، اگر ایمپلنت­های فلزی از هر نوع در سر دارید، ممکن است نتوانید درمان rTMS را انجام دهید.

نظر بدهید

(0 نظر)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *