برای دریافت نوبت با شماره 88326413(021) تماس بگیرید.

عوارض دستگاه rTMS

عوارض دستگاه rTMS (تحریک مغناطیسی مغز)

در علم پزشکی هیچ دارویی بدون عوارض جانبی نیست. در روش آر تی ام اس نیز با وجود غیرتهاجمی بودن این روش، عوارضی ممکن است ایجاد شود. خوشبختانه عوارض احتمالی که با درمان rTMS ممکن است ایجاد شود ماندگار نیست و پس از کامل شدن دوره درمان برطرف می‌شود. در این مقاله

مقاله آر تی ام اس (rtms) چیست را برای دریافت اطلاعات بیشتر مطالعه کنید.

درباره rTMS چه می‌دانید؟

آر تی ام اس یک شکل غیرتهاجمی تحریک مغز است. برخلاف تحریک عصب واگ یا تحریک عمقی مغز، rTMS نیازی به جراحی یا کاشت الکترود ندارد و برخلاف الکتروشوک درمان (ECT)، rTMS باعث تشنج یا از دست دادن حافظه نمی‌شود. همچنین در این روش نیازی به استفاده از بیهوشی نیست.

آر تی ام اس برخلاف دیگر روش‌های درمانی، اثرات طولانی مدت و دائمی خواهد داشت. در حالی که هیچ درمان اختلالات اعصاب و روان، دائمی در نظر گرفته نمی‌شود، مطالعات نشان می‌دهد که روش rTMS می‌تواند اثرات مثبت طولانی مدت داشته باشد.

آر تی ام اس با هیچ‌گونه عوارض جانبی طولانی مدت همراه نیست. عوارض جانبی کوتاه مدتی که گزارش شده است شامل ناراحتی پوست سر و سردرد است که اغلب در هفته اول درمان از بین می‌رود.

عوارض آر تی ام اس
عوارض آر تی ام اس

عوارض جانبی رایج آر تی ام اس

رایج‌ترین عارضه rtms درمانی در بین نیمی از بیماران تحت درمان با این روش، بروز سردرد است. تحقیقات نشان داده است که نزدیک به یک سوم از بیماران در هنگام دریافت پالس‌های مغناطیسی کمی درد در پوست سر یا کشش پوست صورتشان را احساس می‌کنند که همه این موارد بعد از دوره درمان کاملا برطرف می‌شود.

این عارضه جانبی ناشی از پاسخ پوست سر به میدان مغناطیسی دستگاه است. معمولا در طی جلسات ۱ الی ۳ درمان، وقوع این عارضه جانبی محتمل است.

به‌طور کلی مهم‌ترین عوارض جانبی تحریک مغناطیسی مغز شامل موارد زیر است:

  • ناراحتی و درد پوست سر
  • سردرد
  • سوزن سوزن شدن، اسپاسم یا انقباض عضلات صور.
  • سبکی سر

عوارض جانبی غیر معمول
عوارض جانبی جدی و غیرمعمول در درمان rTMS خیلی نادر است اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تشنج
  • اوج هیجانی که شیدایی نامیده می‌شود، به ویژه در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی.
  • از دست دادن شنوایی اگر گوش‌ها در طول درمان به خوبی محافظت نشده باشند.

مطالعات بیشتری برای تعیین اینکه آیا rTMS ممکن است عوارض جانبی طولانی مدت داشته باشد در حال انجام است.

آیا استفاده از آر تی ام اس درد دارد؟

درد معمولا یک عارضه جانبی rTMS نیست، اما برخی افراد ناراحتی خفیفی را در این روش گزارش می‌کنند. پالس‌های الکترومغناطیسی می¬‌وانند باعث سفت شدن یا سوزن سوزن شدن عضلات صورت شوند.

rTMS می‌تواند باعث ناراحتی خفیف سر در حدود ۵٪ از بیماران شود. به ندرت برخی از بیماران ممکن است سردرد را تجربه کنند. این نوع سردرد معمولا بیشتر از نوع سردرد تنشی است و در دسته سردردهای میگرنی قرار نمی‌گیرد.

عوارض تحریک مغناطیسی مغز
عوارض تحریک مغناطیسی مغز

چه کسانی نمی‌توانند از rTMS استفاده کنند؟

در حالی که rTMS عوارض جانبی زیادی ندارد، هنوز هم افرادی هستند که نباید آن را دریافت کنند. اگر فلزی در سر یا گردن خود کاشته کاشته‌اید، کاندید درمان با دستگاه rTMS نیستید.

نمونه‌هایی از مواردی که مانع از دریافت درمان rTMS می‌شوند عبارتند از:

  • گیره یا سیم پیچ آنوریسم
  • ترکش گلوله یا ترکش در نزدیکی سر
  • ضربان سازهای قلبی یا دفیبریلاتورهای قلبی قابل کاشت (ICD)
  • تاتوهای صورت دارای جوهر مغناطیسی یا جوهر حساس به آهنربا
  • محرک‌های عمقی مغز
  • الکترودها
  • استنت گردن یا مغز
  • صفحات فلزی
  • پیرسینگ‌های دائمی
  • محرک‌های کاشته شده
  • کاشت فلزی در گوش یا چشم

قبل از استفاده از درمان، پزشک باید یک معاینه کامل انجام دهد و یک سابقه پزشکی از شما بگیرد. اگر هر یک از موارد ذکر شده در بالا را دارید، حتما پزشک خود را مطلع سازید.

عوارض rTMS
عوارض rTMS

آیا آر تی ام اس می‌تواند به مغز شما آسیب وارد کند؟

rTMS یک روش غیر تهاجمی برای القای جریان‌های الکتریکی در مغز است که به نوبه خود می‌تواند برای اختلال موقتی عملکرد یک ناحیه هدف مغز، نقشه‌برداری عملکردی مناطق قشر، ارزیابی تحریک‌پذیری قشر و تعدیل فعالیت قشر مغز مورد استفاده قرار گیرد.

این جریان‌های الکتریکی سلول‌هایی را در مغز فعال می‌کنند که گمان می‌رود انتقال‌دهنده‌های عصبی مانند سروتونین، نوراپی نفرین و دوپامین را آزاد می‌کنند. از آنجایی که تصور می‌شود اختلالات اعصاب و روان نتیجه عدم تعادل این مواد شیمیایی در مغز است، rTMS می‌تواند این تعادل را بازگرداند و در نتیجه اختلالات اعصاب و روان را تسکین دهد. درنتیجه، آرتی ام اس ترشح مواد شیمیایی در مغز را غیر معمول نمی‌کند، بلکه باعث به تعادل رساندن ترشح این هورمون‌ها می‌شود.

آر تی ام اس از همان نوع و قدرت میدان‌های مغناطیسی مانند MRI (تصویربرداری رزونانس مغناطیسی) استفاده می‌کند که در ده‌ها میلیون بیمار در سراسر جهان استفاده شده است و مشخص شده است که باعث ایجاد تومور و ضایعه مغزی نخواهد شد.

درمان TMS به طور جامع برای اثرات آن بر شناخت و حافظه مورد مطالعه قرار گرفته است. آزمایش‌های بالینی متعدد ثابت کرده‌اند که درمان TMS هیچ تاثیر منفی بر شناخت یا تمرکز ندارد و همچنین باعث از دست دادن حافظه نمی‌شود.

مزیت درمانی آر تی ام اس نسبت به دارو درمانی

rTMS چندین مزیت نسبت به دارو درمانی دارد، از جمله ایمنی، عوارض جانبی کمتر و اثربخشی طولانی مدت. rTMS عوارض جانبی سیستماتیک دارو را ندارد و یک جایگزین درمانی ایمن محسوب می‌شود. شایع‌ترین عارضه جانبی، ناراحتی خفیف تا متوسط پوست سر است که معمولا طی چند روز پس از درمان برطرف می‌شود.

سوالات متداول درباره عوارض rtms

اگر درمان rTMS را متوقف کنید چه اتفاقی می‌افتد؟

پس از پایان rTMS هیچ علائمی ایجاد نمی‌شود، در حالی که بسیاری از SSRI ها و SNRI ها پس از قطع می‌توانند باعث سندرم قطع سروتونین شوند.

آیا تحریک مغناطیسی مغز باعث تشدید میگرن می‌شود؟

درمان با دستگاه rTMS باعث تشدید میگرن نمی‌شود. در صورت وقوع سردرد می‌توان از مسکن‌های رایج مانند ژلوفن استفاده کرد. معمولا این سردردها استمرار پیدا نمی‌کنند و بعد از مدتی برطرف می‌شود.

در مقاله تحریک مغناطیسی مغز برای میگرن اطلاعات بسیار مفیدی می‌توانید به دست آورید.

آیا TMS مغز شما را ریست می‌کند؟

خیر؛ تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال به “بازنشانی” سیستم الکتریکی مغز کمک می‌کند و جریان‌های الکتریکی کوچکی را به بخش‌های خاصی از مغز می‌رساند.

نظر بدهید

(0 نظر)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *