برای دریافت نوبت با شماره 88326413(021) تماس بگیرید.

درمان اضطراب تحریک مغناطیسی مغز

درمان اضطراب با دستگاه rTMS (تحریک مغناطیسی مغز)

تحریک مغناطیسی مغز از راه جمجمه یا آر تی ام اس که به‌ اختصار به آن «rTMS» می‌گویند، به یک روش تحریک مغناطیسی عصبی گفته می‌شود که بر روی نواحی کوچک و محدودی از مغز اعمال می‌شود. درمان اضطراب با rtms روشی مفید برای بیمارانی است که می‌خواهند بدون انواع داروهای شیمیایی، استرس و اضطراب خود را درمان کنند.

کاربردها و نحوه درمان با دستگاه آر تی ام اس

تحقیقات نشان می‌دهد که تحریک مغناطیسی مغز می‌تواند در بهبودی و درمان تعدادی از اختلالات از جمله افسردگی، اضطراب و استرس، وسواس، سردردهای میگرنی، پارکینسون و دردهای مزمن مؤثر باشد.

این روش توسط اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) در سال ۲۰۰۸ جهت درمان بیماران افسردگی اساسی، در سال ۲۰۱۲ برای میگرن و در سال ۲۰۱۸ برای درمان وسواس مورد پذیرش قرار گرفته است.

در روش تحریک مغناطیسی مغز یا آر تی ام اس یک مولد میدان مغناطیسی یا «سیم‌پیچ» را در نزدیکی سر بیمار قرار می‌دهند. این سیم‌پیچ، از طریق القای الکترومغناطیسی، یک جریان الکتریکی خفیف در ناحیه زیرین خود در مغز ایجاد می‌کند.

سیم‌پیچ مذکور در عین‌حال به یک دستگاه ضربان‌ساز یا محرک متصل است که جریان برق را به آن هدایت می‌کند.

درمان اضطراب با rtms (تحریک مغناطیسی مغز)
درمان اضطراب با rtms (تحریک مغناطیسی مغز)

مزایای درمان اضطراب با rtms در مقایسه با دارو

از مزایای درمان با دستگاه rtms می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. بدون عوارض
  2. طول درمان کمتر
  3. مقرون به صرفه بودن

بدون عوارض داروهای شیمیایی

در درمانهای دارویی بیمار مجبور است که ماهها و یا سالها از دارو استفاده کند. همانطوری که می‌دانید دارو خالی از عوارض دارویی و شیمیایی نمی‌باشد.

درست است که داروی تجویز شده توسط پزشک متخصص برای درمان اضطراب مفید است و باید مصرف شود، ولی واقعیت این است که دارو در معده حل شده و توسط دستگاه گوارش جذب و وارد خون می‌شود و توسط گردش خون در کل نقاط بدن پخش می‌گردد. بنابراین درمان اضطراب بدون دارو می‌تواند مانع از بروز عوارض در بدن شود.

طول درمان کمتر

مزیت دیگری که بکارگیری دستگاه آرتی ام اس در مقایسه با دارو درمانی دارد، طول درمان است. همانطوری که می دانید برای درمان بیماری اضطراب ماهها و سالها باید از دارو استفاده شود و اگر دارو قطع شود احتمال عود بیماری زیاد است و در بعضی مواقع لازم است که بیمار تا آخر عمر از دارو استفاده کند.

ولی در مورد روش درمان با دستگاه rTMS پس از یک دوره درمان ۲۰ – ۱۵ جلسه‌ای که معمولا جلسات هر روز و هفته‌ای ۵ الی ۶ جلسه انجام می‌شود، بیمار ظرف حداکثر ۲۰ روز بهبودی پیدا می‌کند. حتی پس از بهبودی با صلاحدید پزشک معالج می‌توان بتدریج دارو‌های تجویزی را کم و حتی قطع کرد.

پس ملاحظه می کنید که طول درمان توسط دستگاه TMS برای درمان اضطراب کمتر از دارو درمانی است.

مقرون به صرفه بودن

یکی دیگر از مزایای مهم درمان با دستگاه rtms مقرون بصرفه بودن آن است. بسیاری از بیماران می‌پرسند که بظاهر این درمان گران‌تر و لوکس‌تر است ولی در واقع اینطور نیست.

درمان استرس با rtms (آر تی ام اس)
درمان استرس با rtms (آر تی ام اس)

در چه کسانی نباید از روش rtms استفاده کرد؟

اگر در بدن فرد، دستگاه تنظیم کننده ضربان قلب (pacemaker) نصب شده باشد و یا در سر و گوش او فلز وجود داشته باشد نمی‌توان از تحریک مغناطیسی یا آر تی ام اس استفاده کرد. البته پر شدگی دندان‌ها یا سیم روی دندان‌ها ایراد ندارد.

آیا تحریک مغناطیسی مغز با آر تی ام اس عوارض جانبی دارد؟

تحریک مغناطیسی مغز یک روش غیرتهاجمی است، به این معنی که نیاز به جراحی، اتاق عمل و بی‌هوشی ندارد و بدون درد انجام می‌شود. از دیگر سودمندی‌های آن می‌توان به عوارض جانبی بسیار کم آن در مقایسه با داروهای ضد افسردگی اشاره کرد.

به طور معمول کسانی که داروهای ضدافسردگی استفاده می‌کنند از خشکی دهان، تاری دید، یبوست، افزایش وزن، بی حالی، مشکلات گوارشی، کاهش میل جنسی و در مواردی دلهره و اضطراب شکایت دارند.

در حالی که درمان با دستگاه rtms هیچ یک از عوارض بالا را ایجاد نمی‌کند. حدود نیمی از افراد بعد از استفاده از این روش دچار سردردهای کوتاه مدت می‌شوند که بتدریج با ادامه جلسات از بین می‌رود.

عوارض کمتر متداول این روش عبارتند از:

  1. منقبض شدن کوتاه مدت عضلات صورت
  2. احساس درد خفیف در روی سر
  3. در مواردی نادر بروز مشکلات شنوایی گذرا

درمان اضطراب با rtms در کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب نورالی

کلینیک نورالی به عنوان بهترین مرکز rtms تهران شناخته می‌شود که از جدیدترین دستگاه rtms برای درمان استرس و اضطراب بهره می‌برد.

نظر بدهید

(2 نظر)

  • Avatar
    رادین

    سلام، آیا امکان درمان قطعی استرس با دستگاه rtms هست؟ تا الان روش‌های مختلفی رو برای درمان استرس و اضطراب شدید امتحان کردم اما جوابی نگرفتم.

  • Avatar
    ناهید

    با سلام، در طول درمان اضطراب با آر تی ام اس باید مصرف دارو رو قطع کنم؟

  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *