برای دریافت نوبت با شماره 88326413(021) تماس بگیرید.

درمان اختلال استرس پس از سانحه با rtms

درمان اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) با rTMS

بیماران مبتلا به اختلال اضطراب پس از سانحه (PTSD) ممکن است علیرغم روان درمانی، دارو درمانی و دریافت درمان‌های مکمل، به صورت کامل بهبود نیابند. تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال یک روش غیرتهاجمی تحریک مغز است که می‌تواند فعالیت عصبی را از طریق تجویز توالی‌ها و فرکانس‌های مختلف پالس تغییر دهد. دراین مقاله به بررسی درمان اختلال پس از سانحه با دستگاه آر تی ام اس می‌پردازیم.

درمان اختلال استرس پس از سانحه
درمان اختلال استرس پس از سانحه

اختلال اضطراب بعد از سانحه چیست؟ چه علائمی دارد؟

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)، یک اختلال اضطرابی است که می‌تواند به دنبال تجربه یا مشاهده یک رویداد آسیب‌زا رخ دهد. رویداد آسیب‌زا می‌تواند یک رویداد تهدیدکننده زندگی، مانند جنگ نظامی، بلایای طبیعی،حوادث تروریستی، حوادث جدی، تجاوز فیزیکی کودکی یا حتی در بزرگسالی باشد.

اکثر بازماندگان تروما در زمان کمی به حالت عادی باز می‌گردند. با این حال، برخی از افراد واکنش‌های استرسی خواهند داشت که به خودی خود ازبین نمی‌روند یا حتی ممکن است در طول زمان بدتر شوند. این افراد ممکن است دچار PTSD شوند.

در مقاله اختلال استرس پس از سانحه چیست؟ می‌توانید اطلاعات تکمیلی درباره این اختلال را کسب کنید.

اگرچه علائم اختلال اضطراب پس از سانحه می‌تواند بلافاصله پس از یک رویداد آسیب‌زا شروع شود، اما PTSD تشخیص داده نمی‌شود مگر آنکه علائم حداقل یک ماه طول بکشد و یا باعث ناراحتی قابل توجهی شود و در زندگی کاری یا خانگی اختلال ایجاد کند.

برای تشخیص اختلال اضطراب بعد از حادثه یا PTSD، فرد باید سه نوع علامت مختلف داشته باشد که عبارتند از:

  • علائم تجربه مجدد
  • علائم اجتنابی یا بی‌احساسی
  • علائم برانگیختگی

علائم تجربه مجدد

علائم تجربه مجدد علائمی هستند که شامل زنده کردن مجدد رویداد آسیب‌زا هستند. راه‌های مختلفی وجود دارد که افراد ممکن است تروما را دوباره زنده کند. این افراد ممکن است خاطرات ناراحت کننده‌ای از رویداد آسیب‌زا داشته باشند. این خاطرات ممکن است به صورت ناگهانی برگردند.

علائم اجتنابی و بی احساسی

علائم اجتنابی تلاشی است که افراد برای اجتناب از رویداد آسیب‌زا انجام می‌دهند. افراد مبتلا به PTSD ممکن است سعی کنند از موقعیت‌هایی که باعث ایجاد خاطرات رویداد آسیب‌زا می‌شوند، اجتناب کنند.

علائم برانگیختگی

افراد مبتلا به PTSD ممکن است پس از یک رویداد آسیب‌زا بطور مداوم احساس هوشیاری کنند. این مسئله به عنوان افزایش برانگیخنگی عاطفی شناخته می‌شود و می‌تواند باعث مشکل در خواب، طغیان خشم، تحریک‌پذیری و مشکل تمرکز شود.

علاوه بر علائمی که در بالا توضیح داده شد، تغییرات بیولوژیکی نیز با PTSD مرتبط است. باید به این نکته توجه کرد که افراد مبتلا به اختلال پس ازسانحه ممکن است به اختلالات دیگر مانند افسردگی، سو مصرف دارو، مشکلات حافظه، مشکلات شناختی و سایر مشکلات سلامت جسمی و روانی مبتلا شوند. این مشکلات ممکن است منجر به اختلال در اجتماعی یا خانوادگی، از جمله بی‌ثباتی شغلی، مشکلات زناشویی و مشکلات خانوادگی شود.

اختلال اضطراب پس از سانحه
اختلال اضطراب پس از سانحه

دستگاه rTMS چیست؟

تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال مکرر (rTMS) یک روش غیرتهاجمی است که از میدان‌های مغناطیسی برای تحریک سلول‌های عصبی در مغز برای بهبودی علائم اختلالات مغز، اعصاب و روان استفاده می‌کند.

میدان مغناطیسی از طریق جریان پالس‌‌هایی از سر عبور می‌کند. در طی این روش میدان مغناطیسی می‌تواند نواحی خاصی از قشر مغز را تحریک کند.

rTMS یک روش غیرتهاجمی برای تحریک سلول‌های عصبی در نواحی قشری مغز است که می‌تواند تاثیرات درمانی قابل توجهی را در تعدادی از اختلالات نورولوژی و روانپزشکی ایجاد کند.

قدرت انتقال میدان مغناطیسی بصورت درصدی از آستانه حرکتی گزارش می‌شود که مقدار میدان مغناطیسی مورد نیاز برای دپلاریزه کردن نورون‌های قشر مغز در قشر حرکتی اولیه است که منجر به انقباض عضلانی ثانویه می‌شود.

آیا rTMS برای درمان قطعی PTSD مفید است؟

PTSD به ندرت، جدا از سایر اختلالات روانپزشکی رخ می‌دهد و بسیاری از بیماران به اندازه کافی به درمان‌های روان درمانی و دارو درمانی پاسخ نمی‌دهند. بسیاری از کارهای روان درمانی به مواجهه درمانی متمرکز شده است، جایی که بیماران رویدادهای آسیب‌زا را با هدف القای خاموش شدن علائم منفی ناشی از آن به یاد می‌آورند. متاسفانه احساسات شدید ناشی از این درمان می‌تواند غیرقابل تحمل باشد و ممکن است برخی از بیماران را به قطع درمان سوق دهد.

داروهای مهارکننده انتخابی باز جذب سروتونین، پاروکستین و سرترالین توسط سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) برای درمان PTSD تایید شده است، اما اثربخشی محدود و انطباق ضعیف آن به دلیل عوارض جانبی زیاد، کاربرد آنها را محدود کرده است. اگرچه داروی پرازوسین مورد تایید FDA نیست ولی برای اختلالات خواب و کابوس‌های مرتبط با PTSD استفاده شده است، اما انطباق و عدم تحمل آن نیز می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند.

با توجه به محدودیت‌های دارو درمانی و روان درمانی برای PTSD، سایر روش‎ها باید دارای مزایای بیشتری باشد. تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS) روشی است که فعالیت عصبی را تغییر می‌دهد و توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مورد تایید قرار گرفته است.

درمان اختلال اضطراب بعد از سانحه با آرتی ام اس چگونه است؟

TMS از یک میدان مغناطیسی پالسی برای تعدیل غیرتهاجمی فعالیت عصبی استفاده می‌کنند. این کار توسط دستگاه TMS انجام می‌شود که یک جریان الکتریکی متغیر را از طریق سیم پیچی که نزدیک یا در تماس با پوست سر قرار می‌گیرد، ارسال می‌کند و باعث ایجاد خطوط منطقه‌ای شار مغناطیسی می‌شود. درحالیکه یک ناحیه کانونی مستقیما توسط TMS تحریک می‌شود، اتصال شبکه عصبی منجر به تغییر عملکرد نورون‌ها در مناطق دور از محل تحریک می‌شود.

متغیرهای متعددی برهمکنش دستگاه آر تی ام اس را با هدایت الکتریکی طبیعی مغز تعدیل می‌کند، ازجمله نوع سیم‌پیچ مورد استفاده، فرکانس ارسال پالس‌ها، مدت زمان توالی پالس، دوره‌های استراحت بین تحریکی، قدرت میدان مغناطیسی، تعداد کل پالس‌ها در هر جلسه و منظم بودن درمان‌های انجام شده در طول یک هفته.

فرکانس محرک‌ها به تعداد پالس‌های ارسال شده در طول زمان اشاره دارد. پالس‌هایی که با فرکانس بالاتر از ۵ هرتز ارسال می‌شود دارای اثرات تقویت‌کننده طولانی مدت هستند و پالس‌هایی که در فرکانس ۱ هرتز یا پایین‌تر ارسال می‌شوند، باعث مهار طولانی مدت می‌شوند.

درمان اختلال اضطراب پس از سانحه با rtms
درمان اختلال اضطراب پس از سانحه با rtms

مکانیسم‌های تحریک مغناطیسی مغز (TMS) به عنوان یک درمان برای PTSD

طیف وسیعی از مکانیسم‌های موثر برای PTSD، با دستگاه rTMS پیشنهاد شده است. یکی از نواحی آناتومیکی مورد علاقه قشر پیشانی جانبی (DLPFC) است که در چندین عملکرد شناختی در رفتارهای پیچیده از جمله، حافظه فعال، کنترل توجه نظارتی، تصمیم‌گیری، سازماندهی زمانی و رفتاری و شناخت نقش دارد.

علاوه بر این، DLPFC می‌تواند بطور غیرمستقیم شبکه تنظیم خلق و خو را که شامل آمیگدال و هیپوکمپ است، تنظیم کند و این مناطق مغز در پاتوفیزیولوژی PTSD نقش دارد.

مزایای درمان اختلال اضطراب پس از سانحه با rTMS

مهمترین مزایای درمان اختلال PTSD با تحریک مغناطیسی مغز شامل موارد زیر است:

  • rTMS یک درمان بدون درد، بدون عارضه و غیرتهاجمی است.
  • در این روش درمانی، نیازی به بستری نیست و درمان بصورت سرپایی انجام می‌شود.
  • دوره درمانی PTSD با دستگاه آر تی ام اس، در کوتاه‌ترین زمان ممکن و طی چند جلسه انجام می‌شود.
  • در این روش درمانی نیازی به مصرف دارو نیست و درنتیجه عوارض جانبی مصرف دارو وجود ندارد.

آیا استفاده از دستگاه آر تی ام اس عوارض دارد؟

آر تی ام اس (rTMS) یا تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال مکرر، روشی غیرتهاجمی، بدون درد و بدون عوارض جانبی است. این روش بصورت سرپایی انجام می‌شود و در مقایسه با مصرف داروها بسیار موثرتر و کم خطرتر است.

اگر بخواهیم عوارض خفیف rTMS را نام ببریم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس ناراحتی پوست سر در محل تحریک
  • احتمال گرفتگی و اسپاسم موقت در صورت
  • احساس سبکی در سر

درمان اختلال اضطراب پس از سانحه در بهترین مرکز rtms تهران

کلینیک نورالی دارای مرکز فوق تخصصی rtms است که در آن از بهترین و بروزترین دستگاه‌های rtms استفاده می‌شود. این مرکز همچنین از چندین فوق تخصص مغز و اعصاب بهره می‌برد که تجربه بالایی در تشخیص و درمان انواع بیماری‌ها و اختلالات مغز و اعصاب دارند.

نظر بدهید

(0 نظر)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *