برای دریافت نوبت با شماره 88326413(021) تماس بگیرید.

راههای تشخیص و درمان افسردگی

روش‌های تشخیص و درمان افسردگی

افسردگی یک بیماری رایج سلامت روان است که باعث احساس غم و اندوه مداوم و تغییر در نحوه تفکر، خواب، غذا خوردن و عملکرد فرد می‌شود. درمان‌های متداول بیماری افسردگی شامل مشاوره و دارو درمانی است که می‌توانند به کنترل این بیماری کمک کنند. علاوه بر این روش‌ها، می‌توان با بگارگیری روش‌های نوین درمانی از جمله تحریک مغناطیسی مغز با دستگاه آر تی ام اس به شکل قابل‌قبولی افسردگی را درمان کرد.

در این مقاله به بررسی روش‌های تشخیص و درمان افسردگی خواهیم پرداخت. همچنین درباره روش تحریک مغناطیسی مغز به عنوان یکی از بهترین روش‌های درمان افسردگی صحبت خواهیم کرد.

درمان افسردگی
درمان افسردگی

تشخیص افسردگی چگونه است؟

متخصصان اعصاب و روان، افسردگی را بر اساس درک کامل علائم، سابقه پزشکی و سابقه سلامت روان تشخیص می‌دهند. همچنین ممکن است بر اساس علائم افسردگی شما، نوع خاصی از افسردگی برای شما تشخیص داده شود که می‌تواند شامل اختلال عاطفی فصلی، افسردگی پس از زایمان و سایر انواع اختلال افسردگی باشد.

تشخیص افسردگی معمولا با استفاده از روش‌های زیر انجام می‌شود:

  • معاینه فیزیکی
  • تست‌های آزمایشگاهی
  • نقشه مغزی (QEEG)
  • DSM-5
تشخیص افسردگی
تشخیص افسردگی

معاینه فیزیکی

پزشک شما ممکن است یک معاینه فیزیکی انجام دهد و در مورد سلامتی شما سوالاتی بپرسد. در برخی موارد، افسردگی ممکن است با یک مشکل سلامت جسمی زمینه‌ای مرتبط باشد.

تست‌های آزمایشگاهی

یکی دیگر از  روش‌های تشخیص افسردگی، انجام تست‌های آزمایشگاهی است. به عنوان مثال، پزشک ممکن است با انجام آزمایش خون و آزمایش تیروئید، عملکرد صحیح سلول‌های خونی و غده تیروئید را بررسی کند و اطمینان حاصل کند که علت افسردگی ناشی از عوامل فیزیولوژیکی نیست.

باتوجه به اینکه افسردگی عمدتا در اثر پایین آمدن سطح سراتونین و دیگر نوتروترانسمیترها در مغز ناشی می‌شود، انجام آزمایشاتی نظیر اندازه‌گیری سطح سراتونین در خون نیز می‌تواند برای تشخیص افسردگی مفید باشد.

نقشه مغزی (QEEG)

متخصص علوم اعصاب می‌تواند طبق نقشه مغزی و کانون‌یابی نقاط اختلال یافته مغز بیمار، اختلالات عملکری مغز از جمله افسردگی را تشخیص دهد.

ارزیابی روانپزشکی

متخصص سلامت روان در مورد علائم، افکار، احساسات و الگوهای رفتاری بیمار سوالاتی می‌پرسد. همچنین ممکن است از شما خواسته شود که یک پرسشنامه برای کمک به پاسخ به این سوالات پر کنید.

DSM-5

روانپزشک می‌تواند از راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5)، که توسط انجمن روانپزشکی آمریکا منتشر شده است، برای تعیین معیارهای افسردگی استفاده کند. این راهنما شامل مجموعه‌ای از معیارها و شاخص‌هاست که توسط متخصصان روانپزشکی جهت تشخیص و درمان اختلالات روانی استفاده می‌شود.

راه‌های درمان افسردگی

افسردگی یکی از بیماری‌های مرتبط با سلامت و روان است که می‌توان آن را با روش‌های مختلف درمان کرد. بر اساس آمار، تقریبا ۸۰ تا ۹۰ درصد از افراد مبتلا به افسردگی به یکی از روش‌های درمان افسردگی پاسخ می‌دهند.

گزینه‌های درمانی افسردگی شامل موارد زیر است:

  • روان درمانی
  • دارو درمانی
  • طب مکمل
  • درمان تحریک مغزی

روان درمانی افسردگی

روان درمانی شامل مشاوره با یک متخصص روانپزشکی است. درمانگر به بیمار کمک می‌کند تا احساسات، افکار و رفتارهای ناسالم را شناسایی و تغییر دهید. انواع مختلفی از روان درمانی وجود دارد که درمان شناختی رفتاری (CBT) رایج‌ترین آن‌ها است.گاهی اوقات فرد ممکن است به یک درمان کوتاه‌مدت نیاز داشته باشد اما در بیشتر افراد، روان درمانی افسردگی چندین ماه یا سال ادامه خواهد یافت.

روش های درمان افسردگی
روش های درمان افسردگی

درمان افسردگی با دارو

داروهای تجویزی که تحت عنوان داروهای ضد افسردگی شناخته می‌شوند، می‌توانند به تغییر ترکیب شیمیایی مغز که باعث افسردگی می‌شود کمک کند. انواع مختلفی از داروهای ضد افسردگی وجود دارد که ممکن است زمان ببرد تا پزشک متوجه شود کدامیک برای شما بهترین است.

برخی از داروهای ضد افسردگی دارای عوارض جانبی هستند که اغلب با گذشت زمان بهبود می‌یابند. در صورتی که عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی بعد از مدتی از بین نرفت، لازم است با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

دارو درمانی افسردگی ممکن است درمان موقت باشد و شما به داروها مقاوم شوید و نتیجه رضایت‌بخشی برای شما نداشته باشد.

طب مکمل

این روش درمان افسردگی شامل طب سوزنی، ماساژ درمانی، هیپنوتیزم و بیوفیدبک است. هریک از این روش‌ها به صورت مجزا یا در ترکیب با یکدیگر، برای بهبود وضعیت روانی فرد مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به نیازهای شخصی و عوامل مختلفی که در ایجاد افسردگی تاثیر دارند، پزشک می‌تواند روش درمانی مناسبی را برای هر بیمار تعیین کند.

درمان تحریک مغزی

درمان با تحریک مغز می‌تواند به افرادی که افسردگی شدید یا افسردگی همراه با روان‌پریشی دارند کمک کند. انواع درمان تحریک مغز عبارتند از:

  • الکتروشوک درمانی (ECT)
  • تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS)
  • تحریک عصب واگ (VNS)

الکتروشوک درمانی (ECT)

الکتروشوک تراپی روشی است که از یک جریان الکتریکی خفیف برای ایجاد یک تشنج کوتاه استفاده می‌کند. این درمان به طور موثر شرایط شدید سلامت روان، از جمله افسردگی، اسکیزوفرنی و موارد دیگر را درمان می‌کند. لازم به ذکر است که این روش کاملا بی‌خطر است و در انواع مدرن آ از بیهوشی برای به حداقل رساندن هرگونه ناراحتی در طول عمل استفاده می‌شود.

ECT می‌تواند افراد مبتلا به بیماری‌های روانی شدید را درمان کند. بهترین مزایای ECT معمولا در افراد بالای ۶۰ سال اتفاق می‌افتد.

تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS)

تحریک مغناطیسی مغز یک روش درمانی است که در آن از یک میدان مغناطیسی برای تاثیرگذاری بر فعالیت مغز استفاده می‌شود. این روش می‌تواند افسردگی، اختلال وسواس فکری و سایر بیماری‌های مرتبط با مغز را درمان کند. درمان TMS کاملا غیر تهاجمی است و هیچ عارضه‌ای ندارد. درمان افسردگی با rTMS می‌تواند در مواردی که سایر روش‌های درمانی موثر نیستند، مورد استفاده قرار گیرد.

مقاله مرتبط: درمان افسردگی با rTMS چگونه است؟

مزایای درمان افسردگی با روش rTMS عبارتند از:

  • روش آرتی ام اس یک روش درمان غیرتهاجمی است و برای انجام آن نیازی به بیهوشی و جراحی نیست. در پایان هر جلسه درمان rTMS فرد می‌تواند به فعالیت‌های روزمره خود بازگردد.
  • عوارض جانبی روش rTMS بسیار ناچیز است. از جمله عوارض جانبی درمان افسردگی با rTMS می‌توان به سردرد و سوزن سوزن شدن پوست سر و صورت اشاره کرد که معمولا خفیف هستند و فقط چند دقیقه طول می‌کشند.
  • اثربخشی درمان افسردگی با rTMS بالاست. میزان موفقیت rTMS بسته به شرایط متفاوت است، اما تحقیقات موجود به وضوح نشان می‌دهد که این روش بهترین راه درمان افسردگی است و می‌تواند باعث ود زندگی فرد نجات یابد.
  • روش rTMS را می‌توان در کنار سایر روش‌های درانی مورد استفاده قرار داد. روش تحریک مغناطیسی مغز اغلب همراه با سایر تکنیک‌های درمانی مانند دارو درمانی و روان درمانی قابل استفاده است.

تحریک عصب واگ (VNS)

در روش تحریک عصب واگ (VNS) از یک دستگاه قابل کاشت برای تحریک عصب واگ در گردن استفاده می‌شود. تکانه الکتریکی وارد مغز می‌شود و به نواحی مختلف پراکنده می‌شود تا نحوه عملکرد سلول‌های مغز را تغییر دهد.

VNS گاهی اوقات “پیس میکر برای مغز” نیز نامیده می‌شود. VNS برای درمان صرع، افسردگی و به عنوان یک کمک توانبخشی برای سکته مغزی تایید شده است.

مرکز فوق تخصصی نورالی آماده ارائه خدمات در زمینه تشخیص و درمان افسردگی

مرکز فوق تخصصی مغز، اعصاب و روان نورالی، دارای سابقه علمی درمان بیماری‌های مغز و اعصاب و روان با استفاده از نوین‌ترین و ایمن‌ترین روش‌های تشخیصی و درمان اختلالات اعصاب و روان از جمله نقشه مغزی (QEEG)، نوار مغری (EEG)، تحریک مغناطیسی مغز (TMS) و نوروفیدبک، تحت نظر بهترین دکتر افسردگی در تهران آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان است.

نظر بدهید

(1 نظر)

  • Avatar
    Anahita

    بسیار عالی و سودمند
    ممنون که با بیان شیوا و ساده مطالب علمی رو مطرح میفرمایید
    برای همه قابل درک و استفاده است.

  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *