برای دریافت نوبت با شماره 88326413(021) تماس بگیرید.

سونوگرافی داپلر چیست

سونوگرافی داپلر ترانس کرانیال (تست اولتراسونوگرافی)

سونوگرافی داپلر ترانس کرانیال (TCD) یک آزمایش بدون درد است که از امواج صوتی، برای تشخیص اختلالات پزشکی که بر جریان خون در مغز شما تاثیر می‌گذارد، استفاده می‌کند. با استفاده از سونوگرافی داپلر عروق مغز می‌تواند سکته مغزی ناشی از لخته‌های خون، باریک شدن بخش‌های رگ‌های خونی، وازواسپاسم ناشی از خونریزی، لخته‌های خون کوچک و موارد دیگر را تشخیص داد. در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که سونوگرافی داپلر چیست و چگونه انجام می‌شود.

سونوگراقی داپلر ترانس کرانیال
سونوگراقی داپلر ترانس کرانیال

سونوگرافی داپلر ترانس کرانیال چیست؟

سونوگرافی ترانسکرانیال داپلر (TCD) یک آزمایش غیرتهاجمی و بدون درد است که از امواج صوتی با فرکانس بالا برای اندازه‌گیری جریان خون و جهت آن در داخل رگ‌ها استفاده می‌کند. این روش زمانی توصیه می‌شود که برای تشخیص یک وضعیت پزشکی که بر جریان خون در مغز و درون آن تأثیر می‌گذارد، نیاز به تست باشد. این آزمایش همچنین برای نظارت بر نتایج برخی درمان‌ها، به عنوان مثال، شکستن لخته‌های داخل شریان‌های مغزی استفاده می‌شود.

این آزمایش همچنین با نام تحلیل پردازشگری عروقی داخل جمجمه شناخته می‌شود و سرعت جریان خون در شریان‌های دایره ویلیسی که در پایه مغز قرار دارند را بررسی و ثبت می‌کند تا بتواند در تشخیص طیف وسیعی از شرایط پزشکی که بر مغز تاثیر می‌گذارند، کمک کند.

در طول TCD، امواج صوتی از طریق بافت‌های جمجمه ارسال می‌شود. این امواج صوتی سلول‌های خونی را که در داخل رگ‌های خونی حرکت می‌کنند منعکس می‌کنند و به متخصص مغز و اعصاب یا رادیولوژیست اجازه می‌دهد سرعت و جهت آنها را تفسیر کنند. امواج صوتی ضبط شده و بر روی صفحه کامپیوتر نمایش داده می‌شوند.

چه بیماری‌هایی با سونوگرافی داپلر ترانس کرانیال تشخیص داده می‌شود؟

سونوگرافی داپلر ترانس کرانیال برای تشخیص یا نظارت بر طیف وسیعی از شرایط پزشکی موثر بر جریان خون استفاده می‌شود.

از جمله مواردی که با استفاده از سونوگرافی داپلر قابل تشخیص هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سکته مغزی ایسکمیک حاد
  • وازواسپاسم
  • تنگی در عروق مغزی
  • میکروآمبولی‌های مغزی
  • خطر سکته مغزی در بزرگسالان و کودکان مبتلا به کم خونی داسی شکل
  • تشخیص بیضی فورامن/تشخیص شنت راست به چپ
  • تایید مرگ مغزی

سکته مغزی ایسکمیک حاد

سکته مغزی ایسکمی حاد زمانی اتفاق می‌افتد که یک لخته خون در یک رگ خونی در مغز ایجاد می‌شود و جریان خون غنی از اکسیژن به مغز را قطع می‌کند.

وازواسپاسم

وازواسپاسم به معنای باریک شدن قسمتی از رگ به دلیل انقباض آن است. این اتفاق در واکنش به خونریزی مغزی یا پارگی آنوریسم مغزی رخ می‌دهد.

تنگی در عروق مغزی

این تنگی یا انسداد بخشی از شریان است که بیشتر به دلیل تصلب شرایین (سخت شدن شریان‌ها) رخ می‌دهد.

میکروآمبولی‌های مغزی

لخته‌های خونی کوچکی هستند که در جریان خون حرکت می‌کنند و باعث حمله ایسکمیک گذرا (سکته مغزی می‌شوند).

خطر سکته مغزی در بزرگسالان و کودکان مبتلا به کم خونی داسی شکل

تغییر شکل سلول‌های خونی در کم خونی داسی شکل می‌تواند منجر به لخته‌شدن خون و انسداد رگ‌های خونی شود و خطر سکته مغزی را افزایش دهد.

تشخیص بیضی فورامن و شناسایی شانت راست به چپ

در این آزمایش محلولی به داخل ورید ساعد تزریق می‌شود. وجود حباب‌ها در شریان‌های مغز نشان می‌دهد که خون به دلیل وجود سوراخی در دیواره بین دو حفره فوقانی قلب (به نام فورامن اوال ثبت شده [PTO]) در جهت اشتباه جریان دارد. PTO یک منبع سکته مغزی در کودکان است.

کاربرد سونوگرافی داپلر
کاربرد سونوگرافی داپلر

در طول سونوگرافی داپلر ترانس کرانیال چه اتفاقی می افتد؟

مراحل سونوگرافی داپلر شامل موارد زیر است:

  1. برای انجام سونوگرافی داپلر آمادگی خاصی نیست. همچنین نیازی به تعویض لباس بیمارستان یا درآوردن جواهرات نیست.
  2. در مرکز مغز و اعصاب نورالی تست اولتراسوند توسط فوق تخصص مغز و اعصاب انجام می‌شود و توسط ایشان بررسی، تایید شده و تفسیر می‌شود.
  3. از شما خواسته می‌شود یا روی یک تخت معاینه دراز بکشید یا در طول آزمون روی صندلی بنشینید.
  4. مقدار کمی ژل محلول در آب روی پوست در ناحیه مورد بررسی قرار می‌گیرد. ژل معمولا در پشت گردن، بالای استخوان گونه، جلوی گوش یا روی پلک استفاده می‌شود. این قسمت‌ها محل رگ‌های خونی هستند که مغز را تامین می‌کنند. ژل به پوست شما آسیبی نمی‌رساند و لباس شما را لکه نمی‌کند.
  5. یک دستگاه کوچک شبیه میکروفون به نام مبدل در محل تست قرار داده می‌شود. مبدل امواج صوتی با فرکانس بالا را از طریق مغز می‌فرستد و اطلاعات جریان خون برگشتی را ضبط می‌کند. سیگنال اولتراسوند به نمودارها یا تصاویر رنگی تبدیل می‌شود که روی صفحه نمایش نشان داده می‌شود.
  6. عملا هیچ ناراحتی در طول آزمایش وجود ندارد. هنگامی که مبدل بر روی پوست شما فشار داده می‌شود، ممکن است فشار جزئی را تجربه کنید.
  7. شما باید سر خود را ثابت نگه دارید و در طول آزمایش از صحبت کردن خودداری کنید.
  8. انجام سونوگرافی حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد.
  9. پس از انجام آزمایش، ژل از روی پوست شما پاک می‌شود.

چگونه می‌توانم نتایج سونوگرافی داپلر ترانس کرانیال خود را دریافت کنم؟

رادیولوژیست یا متخصص مغز و اعصاب تصاویر را تجزیه و تحلیل می‌کند و گزارشی را برای پزشک شما که آزمایش را دستور داده است ارسال می‌کند. پزشک شما نتایج آزمایش را با شما در میان خواهد گذاشت.

گاهی اوقات برای دریافت نظرات اضافی یا برای نظارت بر وضعیتی خاصی که آزمایش برای آن تجویز شده است، یا برای بررسی اینکه آیا درمان جواب داده است یا خیر، به آزمایش بعدی نیاز است.

آیا آزمایش سونوگرافی داپلر ترانس کرانیال عوارضی دارد؟

سونوگرافی داپلر ترانس کرانیال خطرناک نیست و هیچ عوارض جانبی مضری ندارد. در سونوگرافی مانند تصویربرداری، از اشعه ایکس استفاده نمی‌شود.

خطرات سونوگرافی داپلر در بارداری چیست؟

در مرکز مغز و اعصاب نورالی، سونوگرافی داپلر (TCD) توسط پزشک متخصص انجام می‌شود و علاوه بر اینکه می‌تواند میزان مواد مغذی و اکسیژنی که از طریق عروق خونی به جنین می‌رسد را بررسی کند، می‌تواند برای بررسی مشکلات عروقی مادر نیز استفاده شود. از این رو، سونوگرافی داپلر در دوران بارداری خطری ندارد.

هزینه تست سونوگرافی داپلر (TCD) چقدر است؟

هزینه سونوگرافی داپلر به مرکز انجام این تست بستگی دارد و تحت پوشش بیمه‌های تکمیلی می‌باشد.

تست سونوگرافی داپلر در مرکز مغز و اعصاب نورالی

اگر سونوگرافی داپلر (TCD) توسط متخصصان با تجربه و با مهارت کافی انجام شود، می‌توانند اطلاعات تشخیصی مفیدی را برای تشخیص تنگی یا انسداد عروق اینتراکرانیال در افراد مبتلا به استروک ایسکمیک حاد و سایر اختلالات نام برده شده فراهم کنند. این روش همچنین می‌تواند راهنمایی باشند برای درخواست انجام تصویربرداری عصبی عروقی تهاجمی‌تر، به‌ویژه در جایی‌که تصویربرداری عروقی مبتنی بر CT یا MRI بلافاصله در دسترس نیست.

ما در مرکز مغز و اعصاب نورالی از مدرن‌ترین تجهیزات سونوگرافی داپلر و بهترین فوق تخصص مغز و اعصاب برای تشخیص و بررسی انواع اختلالات برخوردار هستیم و آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان می‌باشیم.

نظر بدهید

(0 نظر)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *