برای دریافت نوبت با شماره 88326413(021) تماس بگیرید.

نوروفیدبک

نوروفیدبک چیست و چگونه انجام می‌شود؟

درمان به وسیله نوروفیدبک‌تراپی توسط متخصصین و پژوهشگران مغز و اعصاب در مرکز تخصصی نورالی انجام می‌شود. زمانی که فرد مراجعه می‌کند درمانگر متخصص ابتدا به مشکلات بیمار گوش فرا می‌دهد، سپس با توجه به صحبت‌های انجام‌شده، درمان با نوروفیدبک را که از جمله روش‌های درمان بدون دارو است را شروع می‌کند.

نوروفیدبک چیست؟
نوروفیدبک چیست؟

نوروفیدبک چیست؟

نوروفیدبک به روشی اطلاق می‌شود که در آن، اطلاعات عصبی به دستگاه عصبی مرکزی (CNS) افراد بازخورد داده می‌شود و تلاش می‌شود تا آنها بیاموزند چگونه کارکرد مغزی خودشان را اصلاح نمایند. منطق این روش درمانی بر پایه شرطی‌سازی عاملی استوار است.

ما در حالت عادی قادر به کنترل و تغییر امواج مغز خود نیستیم؛ زیرا نسبت به این امواج آگاهی نداریم. در روش درمانی نوروفیدبک، سعی می‌شود تا این آگاهی از طریق ارائه بازخوردهای (فیدبک‌های) بسیار سریع (چند هزارم ثانیه پس از وقوع) به فرد ایجاد شود.

همچنان که این تمرین ادامه می یابد، مغز یاد می‌گیرد که چگونه به تولید بیشتر امواجی بپردازد که منجر به عملکرد بهتر می‌شود.

درمان با نوروفیدبک چگونه انجام می‌شود؟

اینکه چه امواجی در مغز افزایش و چه امواجی کاهش یابند، کاملا بستگی به مشکل هر فرد دارد و درمانگر آن را در طول جلسه تنظیم می‌نماید. در واقع نوروفیدبک شما را قادر به دیدن دنیای درون مغزتان می‌کند.

به عنوان مثال در صفحه مانیتور شما یک شکل شبیه‌سازی شده امواج مغزی را به شکل یک بازی می‌بینید و با نگاه کردن به صفحه مانیتور و بدون استفاده از دست شروع به بازی می‌کنید.

دستگاه الگوهای امواج مغزی شما را پردازش می‌کند و در صورتیکه این الگوها مناسب باشد شما در بازی به جلو خواهید رفت و در غیر اینصورت شکست می‌خورید. به این ترتیب شما یاد می‌گیرید که مثلا در شرایط اضطراب چگونه می‌توانید مغز خود را طوری تنظیم کنید که آرامش جایگزین اضطراب شود.

کاربردهای نوروفیدبک در درمان بیماری‌ها

از نوروفیدبک می‌توان جهت درمان بیماری‌ها و اختلالات زیر استفاده نمود:

  1. بیش فعالی/کمبود توجه
  2. ناتوانی‌های یادگیری
  3. صرع
  4. هراس و اختلالات اضطرابی
  5. اختلالات مربوط به سوء مصرف مواد
  6. افسردگی
  7. مدیریت استرس
  8. میگرن
  9. اختلالات خواب
درمان با نوروفیدبک تراپی
درمان با نوروفیدبک تراپی

نوروفیدبک تراپی در مرکز تخصصی نورالی

مرکز تخصصی نورالی متشکل از برترین متخصصین و پژوهشگران مغز و اعصاب تهران است که بروزترین متدهای درمان به وسیله نوروفیدبک‌تراپی را به مراجعین محترم ارائه می‌دهد.

برای درمان با نوروفیدبک ابتدا سنسورهایی با نام الکترود را بر روی پوست سر فرد قرار داده و با استفاده از این سنسورها فعل‌ و انفعالات مغز را به شکل امواج مغزی ثبت می‌کند. شما این امواج مغزی را با عنوان نوار مغز می‌شناسید.

برای آنکه این امواج برای فرد قابل‌درک باشد، امواج مغزی به‌صورت بازی کامپیوتری، فیلم و یا موسیقی شبیه‌سازی می‌گردد تا هم فرد و هم درمانگر بتواند آن نقطه از مغز که سبب بروز مشکل شده است را شناسایی نماید.

در نظر بگیرید که امواج مغزی به‌صورت یک فیلم شبیه‌سازی گردد، در نتیجه برای درمان بیماری، فیلم به نمایش گذاشته می‌شود. فرد بدون استفاده از دست با انتخاب صحیح با کمک امواج مغزی که بر دستگاه تعبیه‌شده و انتقال میابد شروع به بازی می‌کند.

هرکجا که هدایت بازی طبق رفتار صحیح مغز انجام گیرد بازی با سرعت متعادل پیش می‌رود. اما اگر هدایت بازی برخلاف دستورات مغزی گرفته شود بازی یا متوقف‌شده یا از سرعت آن کاسته می‌شود.

درمان تا زمانی ادامه می‌یابد که فرد بتواند تصمیمات خود را کنترل کرده و به‌گونه‌ای صحیح و مطابق فعالیت اصلی مغز انجام دهد. با این کار فرد سعی می‌کند که آموزشی فراگیرد که فیدبک‌های انتقالی، دقیق و مطابق مغز باشد.

در واقع پس از گذشت جلسات آموزشی، بیمار توانسته است به‌گونه‌ای کنترل مغز و ارتباطات بیرونی خود را به دست گیرد.

نظر بدهید

(0 نظر)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *